Inwestycja kosztuje ok. 132 mln zł i jest współfinansowana z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Zadanie ma zostać zrealizowane do sierpnia 2026 roku. Generalnym wykonawcą inwestycji jest Korporacja Budowlana DORACO, która opracuje dokumentację projektową i wykona roboty budowlane. DORACO przygotuje również koncepcję drugiego etapu przebudowy portu, w tym rozbudowę portu zewnętrznego z przedłużonym falochronem wschodnim połączonym z lądem. Budowa nowego falochronu Jak wskazuje Urząd Morski w Gdyni, przebudowa wejścia do Portu w Łebie obejmie m.in. budowę nowego, wschodniego falochronu wyspowego o długości około 260 metrów, przedłużenie falochronu zachodniego o długości około 91 metrów oraz ostrogi po stronie zachodniej. Powstaną również nowe osadniki, tor podejściowy o szerokości 40 metrów i obrotnica o średnicy 160 metrów. Zainstalowane zostanie także nowoczesne oznakowanie nawigacyjne całego akwenu. W ramach tego samego projektu Urząd Morski w Gdyni prowadzi również remont nabrzeża Maltańskiego oraz pirsu wewnątrz portu o łącznej długości około 140 metrów. Prace te obejmują m.in. wymianę ścianki szczelnej na nową, zakotwioną za pomocą kotew gruntowych, a także odtworzenie oczepu i przywrócenie pełnej nośności konstrukcji. To zadanie zrealizuje jednak firma ERBUD, a umowa na 5 mln zł została podpisana w marcu 2025 roku. Planowane zakończenie to I kwartał 2026 roku. Obecnie zaawansowanie robót wynosi ok. 15 procent. Zmodernizowane nabrzeże i pirs pozwolą na skrócenie czasu reakcji służb ratowniczych, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa załóg, ochrony infrastruktury i środowiska morskiego. Ograniczenie falowania i ochrona środowiska Głównym celem modernizacji Portu w Łebie jest ograniczenie zjawiska falowania na wejściu do portu i wewnątrz jego basenu, a także zmniejszenie zapiaszczania. – Obecna infrastruktura portu w Łebie nie spełnia wymagań niezbędnych do obsługi morskich farm wiatrowych. Główne problemy to płycizny oraz nadmierne falowanie wewnątrz portu podczas sztormów. Realizacja tego projektu pozwoli wyeliminować te niedogodności, zwiększając bezpieczeństwo i poprawiając warunki pracy dla wszystkich użytkowników portu, w tym co istotne również Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa. Bardzo dziękuję całemu zespołowy Urzędu Morskiego w Gdyni za trud i wytężoną pracę, które doprowadziły do podpisania dzisiejszej umowy. Tym bardziej, że projekt nie był łatwy i mieliśmy ograniczony czas na jego przygotowanie – powiedziała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni W ramach przygotowania do prac budowlanych, wszystkie obiekty ferromagnetyczne – zwłaszcza potencjalnie niebezpieczne pozostałości wojskowe – zostaną zlokalizowane, usunięte i zutylizowane. Całość inwestycji będzie prowadzona pod nadzorem archeologicznym i zgodnie z decyzją środowiskową oraz najwyższymi standardami ochrony środowiska.